Journey to the Past – Sinai Part 1 (updated)


Pangkal Terusan Suez. Saya fikir ada 2-3 kapal sedang menuju ke arah terusan ini, kalau dilihat dalam foto ini.

Permulaan Ahmed Hamdi Tunnel

Saya, di pinggir terusan. Dan sebuah kapal kargo.

Sebelum ini saya telah menulis ‘teaser‘ untuk pengalaman saya mendaki Jabal Musa. Malangnya keupayaan saya untuk meluahkan perasaan sebenar saya ketika itu amat terhad. Terhad dengan kosa kata yang sedikit, jadi mungkin sekali keterujaan saya itu tidak berjaya dikongsi. Saya sangat berhajat untuk menulis sepenuhnya pengalaman saya di Sinai, dan sebelum ‘rasa’ itu hilang, ada baiknya saya mula menulis sekarang.

Begini: Kami bertiga (Saya, Aswani dan Hakimah) pergi berjaulah di Semenanjung Sinai ditemani dua orang musyrif – Ustaz Luthfi dan Ustaz Karim. Saya tak pasti mengapa perlu ada dua orang musyrif, sedangkan rasanya kami bertiga memang behave ourselves well semasa jaulah-jaulah sebelum ini, baik ketika ke Alexandria, atau sekitar Kaherah.

Kami bertolak dari rumah Perlis awal pagi, singgah sebentar di Metro – Ustaz Luthfi membeli sekarton air mineral, ingat ya, ini jaulah merentas padang pasir – dan stok makanan yang saaaangat banyak, rasa-rasanya penuh juga kereta Hyundai Matrix yang kami sewa itu.

Saya membuka Travel guide Lonely Planet yang dipinjam dari Central Library Manchester: Kami di Cairo, akan bergerak ke Suez. Ingat Suez? Ya, Terusan Suez yang mungkin sekali anda pernah terbaca sejarahnya dalam buku teks Tingkatan Empat.

Perjalanan dari Cairo ke Suez tentunya merentas padang pasir juga. Padang pasir memang padang pasir, tetapi bukan sewenang-wenang anda boleh memijakkan kaki – semua itu kawasan tentera yang mungkin sekali bawah tanahnya penuh penjara atau pusat strategi ketenteraan. Oh, ya.Untuk merakam gambar juga harus hati-hati, silap haribulan boleh merengkok di penjara bawah tanah.

Kami berhenti di permulaan terusan Suez, jalan perdagangan yang sangat penting. Panjangnya 163 km, 300m lebar, menyambungkan Teluk Suez di Laut Merah dan Laut Mediterranean. Pembinaannya bermula sejak zaman Firaun lagi, disempurnakan sekitar 1869 oleh Perancis,memisahkan secara fizikal benua Afrika dan Asia. Sungguh tak terfikir ketika menghafal fakta sejarahnya dulu, bahawa suatu masa akan sampai juga di sini. Dan kebetulan, sedang asyik bergambar, kapal kargo MSC, jauh belayar dari Malaysia berada di depan mata. Dengan kelajuan sekitar 8 knot, kapal ini akan tiba di penghujung terusan ini yang bersambung dengan Laut Mediterranean dalam jangka masa 11-13 jam, selepas berhenti seketika di Great Bitter Lake (maaf, saya tidak tahu nama tasik ini dalam bahasa Melayu..opps..silap..bahasa Malaysia) untuk memberi laluan kepada kapal dari arah bertentangan kerana terusan ini hanya membenarkan satu kapal sahaja yang berlayar pada satu-satu masa. Jika anda berhajat untuk ke Mekah menaiki feri, di sinilah pelabuhannya. Dari pelabuhan/jeti ini ke Mekah mengambil masa kira-kira tiga hari- Ustaz Luthfi sendiri berkisah tentang pengalamannya berferi ke Arab Saudi untuk menunaikan haji.

Menuju ke Sinai bererti kami perlu menyeberangi Terusan Suez menerusi Terowong Bawah Tanah Ahmad Hamdi.

Soalan yang sangat baik untuk ditanya adalah ‘siapa Ahmad Hamdi?’.

(Saya sambung kemudian. Internet yang tidak cukup laju tidak membantu saya untuk mengkaji dengan cekap siapa Ahmad Hamdi.)

3 comments

  1. salam,
    seronoknya berjalan di mesir.
    InsyaAllah saya pun nak ke sana bulan 9 ni. Saya ada add your ym. nak tanya apa2 yg patut before berangkat ke sana.

  2. Kak Mimi,

    Tafaddhali.

    Hafiz Mz,

    I don’t know. Don’t think it is really bitter. I’ve been to almost all places along suez Canal except for this area.

Leave a Reply

