Trauma


Masih dalam mod trauma sebenarnya.

Malam khamis lepas rumah saya dipecah masuk. Memang sangat mengerikan bila difikir-fikir, dan sehingga semalam saya menyedari saya masih belum berjaya menghilangkan trauma itu – ketika Hanee melakonkan semula adegan saya ditolak jatuh pencuri, saya terjerit kuat, tindakan refleks yang tidak mampu ditahan, dan ketika itu saya masih merasakan debaran yang sama yang dirasai empat malam sebelumnya.

Sekitar pukul satu pagi rasa-rasanya, saya masih berjaga menyiapkan coursework (haven’t I told you that my courseworks are now like water flooding my life?), ketika saya mendengar tingkap besar bilik saya dan juga pintu hadapan diketuk-ketuk. Saya bersendirian di tingkat bawah, Hanee, Nida dan Kak Ros semuanya di atas. Of course, I don’t have the gut to open the front door alone, dan asal-asalnya saya mahu saja untuk membiarkan pintu diketuk-ketuk – mungkin sekali lelaki mabuk, atau anak-anak muda sengaja gatal tangan mahu mengganggu. Tetapi kerana lebih lima minit ketukan masih bertalu saya mula berdebar-debar, langsung naik ke atas mahu mengejutkan Hanee. And one strange thing was that the corridor light (which is usually switched on throughout the day) was not on. Terpaksa saya meraba-raba memetik suis, sebelum sampai ke bilik Hanee -dan Hanee, kerana baru tidur (walaupun coursework belum siap..hoho) agaknya masih mamai, memujuk saya untuk membiarkan saja. But I was a bit nervous, it could be something, right?

I forced Hanee to come downstairs and sleep with me, and as we walked down the stairs we came to realized that the door was shut from outside. Hanee was pretty sure that she locked the door, and even put the chain lock properly before she slept – and we ran upstairs – there must be something wrong. Hanee rushed to her room, and I walked towards Kak Ros’ room, crying out her name, opened the door of her room, switched on the light and….

..there was a man running out of the room, pushing me, ran over me and left the house from the front door, leaving me stumbled on the floor screaming my lungs out – I ran into the bathroom, locked myself and couldn’t stop screaming – I’ve never been that afraid and shocked for all my precious life.

I was still trembling when Kak Ros memanggil dari luar a few minutes after that.

Haih. I am still nervous when I am writing this, really.

It is not until the next morning that we realized quite a lot of things have been stolen, though Kak Ros’ laptop was safe (that guy didn’t managed to bring it out, he left it in the laundry basket), including MCOT’s projector (huhu). Even our collection of money on the fridge was stolen, which indicates that he was also in the kitchen , a few metres away from my room and has been in our house for quite a long time – and I was thankful that I didn’t have this sudden desire for a cup of coffee, or else I might have seen him clearly in the kitchen – which could be more frightening, and I am also thankful that the thief didn’t have any knife in his hand when he pushed me down, or else I might have been in the hospital right now. Lucky that I only have these bruises here and there – leaving me unable to lie down on my back comfortably for a few days.

So the policemen came, and I found out that the one who was knocking my door was my neighbour’s young son Ali, after he realized that our front door was opened (God knows why he was still awake and out of the house at one o’clock in the morning).It was a big question mark on how he got in (but Hanee and I beleive there was more than one man,since we thought we heard another male voice screaming when we screamed),since the back door was unlocked too when the policemen came.

Dan tengahari tadi, saya berjalan sendiri pulang dari kuliah, langsung melewati rumah jiran saya. Kalau hari-hari biasa saya senang melihat burung peliharaan nenek itu yang sering diletakkan di tingkap besar berhampiran pintu depan, tetapi kali ini tingkap besar itu ditutup dengan papan, dipaku rapi. Dan nenek itu, sedang menyapu serpihan-serpihan kaca yang bertaburan di depan rumahnya. Saya (sebenarnya dalam mod peramah juga — There are some mornings in which I have this strange feeling of having desperately a need to converse with strangers, the warning don’t talk to strangers doesn’t apply to me). Saya berfikir beberapa saat, dan dek curiosity melampau, saya pergi bertanya nenek tersebut.

And I found out that her house was also broke in, but this time the police suspected a revenge case, since it was early at 10.15 p.m, and those crazy guys broke the front window and door with a concrete slab (can you imagine that?).

Haih. I’ve never felt so unsafe – and I could still remember what Hanee and I agreed when we tried to sleep after the police was gone — when it comes to this that we suddenly feel that there’s a need for a man in the house.

Maybe I should get married soon..huhu.

9 comments

  1. Afni Dearie,

    I’m so sorry to hear about your loss. My condolences to your roommates also.
    But I’m glad to hear you’re unharmed =)
    Do take care ye sayang, kirim pesan yang sama to Nida, Hanee and Kak Ros.

    -Haz.

  2. huwaa…aku pun rase insecure skrg.uma sewa aku dh 3-4 kali org cube nk skodeng tp xdpt sbb my housemate sedar cepat.sampai tgkap kt toilet ktrg kena curi.teruk kan.hehe..pe kaitan kena kawin cpt tu:p.apa-apa pun take care urself k?

  3. Thanks girls!

    Kawin cepat so that there will be a man in this house, thus I am trying to beleive that it will be much safer. That’s the logic behind it, assuming that the man is as protective as a normal man should be.

    Hoho.

  4. makcik,

    soryy to hear what happen.just be extra carefull from now on ok.anyway,kahwin la.cadangan yg bernas.jgn sorang je.semue dalam rumah tuh kahwin.ade 4 laki terus.insyaallah selamat.huhuhu

  5. afni!!!!
    itu sangat menakutkan
    im sure your mom freak out giler
    or die tak tahu?
    hihi
    yeah like other people hv said, take a great care of urself n ur housemates..
    getting married?
    dah ade calon sesuai ke?
    =D

  6. sangat menakutkan indeed. obviously i won’t tell my mom.

    thanks dear! i will i will.

    aa..calon? my housemates dah ada calon..hoho

  7. Innalillahi wa inna ilaihi raji’un..

    Syukurlah korang sumer slamat..takziah aku ucapkan..

    Teringin jugak nak share citer yg ku alami (more like my family yg alami)summer yg lepas.

    Citernye lebih kurang sama mcm yg korang alami, cumanya aku tidak berada di tempat kejadian yakni rumahku di Sepang (waktu tu aku blom balik cuti summer lagi). Aku kol rumah just to find out that rumah ku baru je lepas dimasuki perompak (4 orang plak tuh, isk) dan sumernye bersenjatakan parang.

    Yang aku terkilan sket adalah aku sbg anak sulung mcm tak dpt nk protect family aku (hoho, perasaan sbg seorg anak sulung..kalo aku lelaki sure lagi membuak-buak kemarahan aku..huhu).

    Yang paling menyedihkan dan mencuakkan aku adalah the fact that bila mak aku menjerit (yelah, dah org main rempuh bilik tido pakai tong gas bunyi berdentum, sape tak terkejut kan..pastu ade parang lak tuh), salah sorang mamat perompak tu dtg kat mak aku sambil acukan parang tu kat mak aku – dia ckp kalo mak aku tak diam nak belasah pakai parang tu (kurang ajor btol). Mase mak aku cite tu mmg tak sanggup nak bayangkan the worst case senario..

    Ape2 hal pon, alhamdulillah..Allah masih panjangkan umur family aku. Parents aku dan adik-beradik aku yg lain sumer tak diapa2kan. Paling trok pon depa hanya diikat. Cuma trauma yg dialami (by my mum especially) rasenye sampai skang pon tak lupe.

    Ya Allah, tabahkanlah hati kami menghadapi ujian dariMu ini…

    Aminn…

Leave a Reply

