Mixed blessings


Saya menulis sebelum ini, kadang-kadang dalam kedukaan ada kegembiraan.

Barangkali saya harus menambah lagi: dalam kegembiraan ada juga kedukaan. Memang berbaur pesimis, tetapi hakikatnya, itu adalah peringatan, bahawa tatkala kita bergembira ramai yang masih berduka.

Minta maaf, entri ini masih bersifat personal. Saya ada isu yang mahu ditulis, tetapi hal ini masih meronta-ronta minta diluahkan.

Hari ini hari lahir emak saya yang ke-52. Saya menelefonnya pagi-pagi tadi, sekitar pukul 9 pagi di Malaysia menyampaikan ucapan selamat hari lahir. Dua-tiga minggu yang lepas, saya berkira-kira mahu membuat ucapan begini: ‘Selamat hari lahir, mak. Tahniah, now you are a grandmother at the age of 52!’. Saya tahu itu adalah sesuatu yang besar, perubahan besar untuk seorang wanita, tetapi kerana ada kekalutan yang lebih besar di sana, saya tidak sanggup untuk mengucapkannya. Hanya ucapan ringkas, dan emak menerima ucapan saya dalam gembira yang dibuat-buat. Hambar, dan saya sama sekali tidak terasa hati dengan penerimaan itu.

Apalah erti hari lahir, andai ada kematian yang seakan mengelilingi?

Ayah kepada emak, iaitu datuk saya, sedang sakit tenat sekarang setelah terjatuh beberapa hari yang lalu.

Doa saya untuk semua, dari kejauhan ini.

One comment

Leave a Reply

