Dublin – satu nota perjalanan (Bahagian Satu)



Malaysia Hall, Dublin.

Tempat tinggal host yang juga kenalan saya pada zaman muda-muda ketika mIRC masih cool, Farhana. Tempat bermalam saya untuk tiga malam ini.

Pagi-pagi itu terpaksa menjalani rutin ‘wajib’ penumpang di Malaysia Hall ini, bertemu pegawai MSD yang bertugas di situ.

“Have I seen you before?”

Saya sengih. Tidak. Dalam mimpi pun saya fikir belum pernah.

“Saya dengar ramai pelajar Manchester bekerja part time?”

Soalan retorik.

Sengih lagi.

Saint Stephen’s Green.

Dublin 2.


Bertemu kembali Hakimah, Kak Ruhil dan Kak Anis yang terpisah semalam kerana menginap di kediaman Azizah, sedang saya diam di Malaysia Hall.

Saint Stephen’s Green adalah oasis di tengah kota Dublin. Wujud sejak zaman pertengahan, asalnya padang rumput untuk ternakan. Pernah juga menjadi taman persendirian, dikelilingi tembok. Hasil usaha Sir Arthur Guinness (ya, ahli keluarga Guinness pembuat arak itu) pada 1877 memungkinkan saya menjejakkan kaki di taman ini pada hari ini.

Pernah dengar tentang Ulysses tulisan James Joyce? Dalam novel itu diabadikan bukan sahaja St Stephen’s Green sebagai latar belakang, tetapi juga seluruh Dublin seperti katanya:

“I want to give a picture of Dublin so complete that if the city one day suddenly disappeared from the earth it could be reconstructed out of my book,” James Joyce told his friend the artist Frank Budgen as he was laboring on his epic novel Ulysses in Zurich.

Farhana dikejar lebah yang nakal sepanjang perjalanan merentasi St Stephen’s Green, barangkali tertarik dengan harum minyak wangi yang disemburnya sebelum keluar rumah.

Hari yang indah, kerana matahari masih menunjukkan wajah.

Alhamdulillah.

Royal College of Surgeons, Ireland.


No offence, seni bina RCSI memang tidak menarik! Tertegak mungkin sekali pada 1810, kebanggan pelajar RCSI yang mewah.

Saya tetap mengambil gambar di situ. Dalam hati terfikir, andainya lima tahun dahulu saya tidak berdegil untuk memilih aliran kejuruteraan dan akur dengan suruhan emak, ada kebarangkalian besar saya menjadi salah seorang penghuni kota Dublin ini. Tidak dapat dibayangkan saya sebagai seorang pelajar perubatan, bermesra sepanjang hayat dengan seribu satu jenis penyakit.

Bersyukur kerana hari ini saya adalah pelajar kejuruteraan kimia.

Seperti seloroh Ustaz Zul di Melaka, mana tahu esok lusa boleh buat bom untuk hancurkan Amerika!

Grafton Street.

Kata Farhana, inilah tempat membeli-belah paling mahal di Eropah.

20 Disember menjadikan Grafton Street sesak dengan pengunjung yang mahu bersedia untuk Krismas. Saya tidak bernafsu untuk membeli-belah. Cukuplah dengan Manchester.

Hari ini saya berjalan untuk mencari Allah.

Mencari Allah dengan melihat kejadian makhlukNya.

Menyusuri Grafton Street saya melihat manusia berpusu-pusu. Berapa ramai agaknya yang ada Tuhan di dalam hatinya? Saya cuba memandang mereka dengan pandangan simpati. Alangkah sedihnya melihat manusia mengabaikan hak Allah, yang kepadaNyalah seharusnya segala pengabdian diberi.

Bukan pada material.

Bukan pada isme-isme yang bohong.

Bukan pada Jesus yang tidak mampu menyelamatkan mereka.

Dalam hati terfikir lagi, bagaimanalah agaknya jika Dublin ini merupakan sebuah kota Islam?

Terus menyusuri Grafton Street, ketemu Molly Malone. Entah siapalah gadis ini.

Saya turunkan di sini lirik lagu My Darling Clementine (1880) oleh Percy Montross

In Dublin’s fair city,
where the girls are so pretty,
I first set my eyes on sweet Molly Malone,
As she wheeled her wheel-barrow,
Through streets broad and narrow,
Crying, “Cockles and mussels, alive alive oh!”

“Alive-a-live-oh,
Alive-a-live-oh”,
Crying “Cockles and mussels, alive alive oh”.

She was a fishmonger,
And sure ’twas no wonder,
For so were her mother and father before,
And they each wheeled their barrow,
Through streets broad and narrow,
Crying, “Cockles and mussels, alive, alive oh!”

(chorus)

Now I was a Rover,
And sailed the seas over,
So I bid my farewell to sweet Molly Malone.
And as I was sailing,
The wild wind was wailing,
Crying, “Cockles and mussels, alive, alive oh!”

(chorus)

She died of a fever,
And no one could save her,
And that was the end of sweet Molly Malone.
Now her ghost wheels her barrow,
Through streets broad and narrow,
Crying, “Cockles and mussels, alive, alive oh!”

(chorus)

Rupanya ada banyak misteri melingkari gadis ini, tetapi tidak cukup menarik untuk saya tuliskan di sini.

Terus ke Trinity College Dublin.

Trinity College Dublin


Cantik. Itu impression pertama. TCD tidak seperti universiti saya yang integrated dengan Bandar Manchester. Kampus TCD berhadapan dengan Bank of Ireland (1729). Berpusing di sekitar pintu masuk menanti rakan-rakan yang masih ghairah merakam foto, saya tidak mampu untuk berfikir banyak dalam kesejukan yang menggigit seperti itu. Azizah dan Yana bergegas membawa kami ke pameran Book of Kells.

Apa pula Book of Kells ini?

Taglinenya : Turning Darkness into Light

Book of Kells ditulis 1000 tahun dahulu, ketika populasi Ireland hanya sekitar setengah juta. (Hmm.. seribu tahun yang lampau al Quran telah diturunkan. Maksudnya, Book of Kells wujud sekitar zaman gelap, ketika era kegemilangan Islam.)

Apa signifikan Book of Kells? Entahlah.

Naik ke tingkat atas, saya terpegun lama dengan perpustakaan TCD, tetapi sayang, saya tidak dibenarkan untuk merakamkan gambar! Saya curi foto dari websitenya untuk dimuatkan di sini.

Kagum dengan timbunan buku yang sampai ke siling, ingin sekali berlama-lama membaca sejarahnya tetapi Farhana sudah mengirim mesej, risau saya yang tiada bersamanya. Cepat-cepat saya beransur.

Saya berimaginasi lagi: besar manakah agaknya perpustakaan di Baghdad ketika zaman Abbasiyah?

Leave a Reply

